Eksperci i praktycy omawiali przyszłość prostego języka i dostępności komunikacyjnej

Październik to czas, który sprzyja rozmowom na temat prostego języka. Przekonaliśmy się o tym podczas drugiej edycji Kongresu Efektywnej Komunikacji – wydarzenia, które po raz kolejny przyciągnęło blisko 300 specjalistów w zakresie prostej polszczyzny, dostępności informacyjnej, marketingu i PR.

29 października sala Multikina w warszawskich Złotych Tarasach zapełniła się przedstawicielami świata nauki, biznesu oraz administracji i polityki. Wszystko z inicjatywy Fundacji Języka Polskiego, która drugi rok z rzędu zaprosiła ekspertów do dyskusji na temat dostępnej i zrozumiałej komunikacji publicznej. Współorganizatorem wydarzenia był Uniwersytet Warszawski.

W tym roku – podobnie jak w ubiegłym – Kongres trwał dwa dni. Pierwszy wypełniony był debatami i prelekcjami, w czasie których uczestnicy wymienili setki, jeśli nie tysiące, myśli, wniosków i opinii. Zarówno na scenie, jak i w kuluarach najgłośniej wybrzmiewały wątki związane z (a)politycznością prostego języka oraz potrzebą zmian prawnych, dzięki którym komunikacja stałaby się jeszcze bardziej dostępna. Ważnym punktem rozmów była też Ustawa o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze, która wejdzie w życie w przyszłym roku. Nie zabrakło też pozytywnych akcentów.

Były to między innymi przykłady:

  • ciekawych inicjatyw związanych z komunikacją z osobami z niepełnosprawnością i silversami,
  • współpracy językoznawców i informatyków,
  • studiów przypadku i badań prowadzonych przez zespoły zajmujące się komunikacją w firmach i instytucjach.


Drugiego dnia Kongresu odbyły się warsztaty, podczas których uczestnicy zdobywali umiejętności praktyczne. Na chętnych czekały szkolenia z takich zagadnień, jak:

  • UX writing,
  • inclusive design,
  • dostępność komunikacji, 
  • asertywność,
  • budowanie relacji z klientami.


– Tegoroczna edycja Kongresu miała na celu nie tylko wymianę myśli i edukację, lecz także integrację środowiska osób zaangażowanych w upraszczanie komunikacji. Zależało nam, aby uczestnicy mogli poszerzyć swoje kompetencje praktyczne i zainspirować się sukcesami innych organizacji. Z myślą o tym zorganizowaliśmy sesję dobrych praktyk, która okazała się wielkim sukcesem – mówi Katarzyna Osior-Szot, przedstawicielka Fundacji Języka Polskiego, organizatora wydarzenia. 

Główni partnerzy Kongresu to marki Alior Bank oraz mBank, które od lat stawiają na prostą i przejrzystą komunikację z klientami. Partnerem wspierającym był PKO Bank Polski.

– Kontakt z bankiem jest częścią codzienności naszych klientów, dlatego ta komunikacja powinna być prowadzona prostym, codziennym językiem. Zbyt skomplikowane słownictwo czy też używanie sztucznego żargonu tworzy niepotrzebne bariery i dystans. W Alior Banku dokładamy starań, żeby każdy mógł bez trudu zrozumieć nasze komunikaty i czuł, że nasz bank jest dla niego partnerem do rozmowy i jest między nami dialog, nie monolog – mówi Magdalena Lewicka, dyrektor Departamentu Marketingu, PR i Relacji z Klientem Alior Banku.

– Jesteśmy dumni, że mogliśmy być partnerem Kongresu. W jednym miejscu spotkało się ponad 300 ekspertek i ekspertów od komunikacji i prostego języka z różnych branż. Frekwencja pokazała, jak duże znaczenie ma dostępna i skuteczna komunikacja. Cieszymy się też, że mogliśmy podzielić się naszymi doświadczeniami podczas sesji dobrych praktyk oraz wystąpień eksperckich – komentuje Aneta Kubik, kierująca wydziałem marki i komunikacji marketingowej mBanku.

– Kongres spełnił funkcje, które sobie wcześniej założyliśmy. Pomógł „spotkać” specjalistów prostego języka m.in. z sektora bankowego i administracyjnego i porozmawiać o tym, jak ustawa o dostępności wpłynie na naszą pracę. Cieszymy się też, że wspólnie z przedstawicielkami Służby Cywilnej, Związku Banków Polskich i Uniwersytetu Warszawskiego udało nam się nazwać aspekty pracy „prostowników” i „prostowniczek” języka, które wymagają poprawy. Odkryłyśmy, że bez względu na sektor mierzymy się z tymi samymi wyzwaniami – twierdzi Justyna Białowąs, dyrektorka biura wsparcia komunikacji i prostego języka w PKO Banku Polskim.

Patronat honorowy nad Kongresem objęli: Szefowa Służby Cywilnej, Krajowa Administracja Skarbowa, Rada Języka Polskiego, Związek Banków Polskich, Polska Izba Ubezpieczeń, Polskie Stowarzyszenie Public Relations, Konfederacja Lewiatan i Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną.

Kongres Efektywnej Komunikacji 2024 ponownie okazał się sukcesem, a liczba uczestników oraz poziom dyskusji świadczą o rosnącym zainteresowaniu prostym językiem i dostępnością komunikacyjną w Polsce. 

Organizatorzy, partnerzy, patroni

Organizator

Współorganizator

Partnerzy

Partner wspierający

Patroni honorowi

Patroni medialni